УВАГА! ДО ВАС ЗАВІТАВ ІНСПЕКТОР З ПРАЦІ БЕЗ ПОПЕРЕДЖЕННЯ? ЯКІ ВІН МАЄ ПРАВА – НАГАДУЄ ДЕРЖПРАЦІ 09.10.2018

Срд, 10/10/2018 - 13:45

    За наявності службового посвідчення  інспектори праці безперешкодно, без попереднього повідомлення мають право:

 

під час проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин за наявності підстав, визначених п. 5 постанови КМУ від 26 квітня 2017 р. № 295 , самостійно і в будь-яку годину доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об’єкта відвідування, в яких використовується наймана праця;
ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об’єктом відвідування їх копії або витяги;
наодинці або у присутності свідків ставити керівнику та/або працівникам об’єкта відвідування запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати із зазначених питань усні та/або письмові пояснення;
за наявності ознак кримінального правопорушення та/або створення загрози безпеці інспектора праці залучати працівників правоохоронних органів;
на надання робочого місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмета інспекційного відвідування;
фіксувати проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин засобами аудіо-, фото- та відеотехніки;
отримувати від державних органів інформацію, необхідну для проведення інспекційного відвідування, невиїзного інспектування.
    Зверніть увагу: якщо до вас завітав інспектор праці з метою проведення інспекційного відвідування, ви маєте право перевірити достовірність повноважень посадової особи  на сайті Держпраці.  Держпраці веде реєстр посвідчень інспекторів праці.

    Посвідчення, щодо якого відсутня інформація в реєстрі посвідчень інспекторів праці, вважається недійсним.

    Посвідчення, щодо якого відсутня інформація в реєстрі посвідчень інспекторів праці, вважається недійсним. Тому інспектора з таким посвідченням  можна не допускати до перевірки. У такому разі Держпраці немає права застосувати штраф за недопуск.

    Згідно із Законом №877 «Про основні принципи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» повноваження інспекції Держпраці розширюються правом вимагати усунення виявлених порушень, припинення дій, що перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, надавати (надсилати) суб'єктам господарювання обов'язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків та застосовувати штрафні санкції.

    Вимога інспектора праці про надання для ознайомлення документів та/або їхніх копій чи виписок із документів, пояснень, доступу до приміщень, організації робочого місця, заявлена у межах повноважень, є обов'язковою для виконання.

    На окрему увагу заслуговують контрольні можливості органів місцевого самоврядування.

    З 1 січня 2017 р. вони у межах реалізації повноважень у сфері контролю за дотриманням законодавства про працю і зайнятість населення можуть проводити перевірки на підприємствах, в установах і організаціях будь-якої форми власності, а також перевіряти фізосіб, які використовують працю найманих працівників. Виконавчі органи міських рад міст обласного значення й об'єднаних територіальних громад наділені повноваженнями контролю за дотриманням законодавства про працю і зайнятість населення з можливістю самостійного накладення штрафів за виявлені порушення.

    Тим часом повноваження ДФС у сфері дотримання підприємцями законодавства про працює значно скромнішими. У плані трудових правовідносин податківці здійснюють адміністрування ЄСВ, забезпечують контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою його нарахування та сплати, а також надають консультації з питань сплати ЄСВ. Притягнення підприємців до відповідальності у разі виявлення інших порушень з питань праці до компетенції податкової не належить. Але у разі їх виявлення ДФС відразу повідомить про це Держпраці, яка не полінується прийти до вас із позаплановою перевіркою або інспекцією, щоб зафіксувати виявлені податковою інспекцією порушення.

    Пенсійний фонд, своєю чергою, прямо не контролює питання праці, але також становить певну загрозу для працедавця. 11.08.2017 р. набрав чинності «Порядок обміну інформацією про відомості, що містять ознаки використання праці неоформлених працівників і порушень законодавства про працю», який визначає механізм інформаційної взаємодії у разі отримання відомостей, що містять ознаки використання праці неоформлених працівників і порушень законодавства про працю, між суб'єктами інформаційного обміну (ПФУ, ДФС, Держпраці та їх територіальні органи) з метою забезпечення реалізації їхніх повноважень. Так, зокрема, Пенсійний фонд надає ДФС та Держпраці інформацію, що включає дані про страхувальників із підвищеним ступенем ризику, які:

нараховують заробітну плату нижче від законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати за основним місцем роботи, окрім тих, хто у звітності заповнив ознаку - «неповний робочий час», і тих, які почали і закінчили трудові відносини у звітному місяці;
у звітному місяці порушили вимоги частини п'ятої статті 8 Закону №2464 щодо розміру ЄСВ;
подали повідомлення про прийняття працівника на роботу, але не відобразили дані про нараховану йому заробітну плату за відповідний місяць чи дату закінчення трудових відносин.
    З огляду на повноваження вищезгаданих органів доходимо висновку: якщо до вас прийде з перевіркою один зі згаданих суб'єктів контролю, за ним, з дуже великою вірогідністю, з’являться й інші. А наслідки візитів контролюючих органів, особливо Держпраці, є дуже затратними.